top of page
Natural Herbs
חיפוש

המדריך המקיף לרכישת בושם - חלק ב'

  • תמונת הסופר/ת: Binyamin Wertenshtein
    Binyamin Wertenshtein
  • 16 באוג׳ 2023
  • זמן קריאה 4 דקות

בשבוע שעבר התחלנו את סדרת "המדריך המקיף לרכישת בושם".

Fragrances Bottles
Fragrances Bottles (WIX - מקור התמונה)

אם לא יצא לכם לראות את הפוסט הראשון בסדרה, אספר בקצרה כי מכיוון שלא הצלחתי למצוא מדריך מקיף בעברית שמסביר איך נכון לחפש ולבחור בושם, החלטתי להרים את הכפפה וליצור מדריך שמבוסס על הידע והניסיון שלי בעולם הבישום.


אם עדיין לא קראתם את חלק א' - כדאי שתעשו זאת, יש שם נקודות שחשוב לשים לב אליהן לפני שאתם מתקדמים לחלק ב'.


 

מתחילים להתכונן...

אז אחרי שקיבלתם החלטה שאתם רוצים לבחור בושם חדש, אנחנו ממשיכים הלאה.


בפוסט הזה אני מניח שכבר יש לכם בושם אחד לפחות שאתם אוהבים ומתחברים לניחוח שלו, ומן הסתם תרצו למצוא בושם דומה אליו בסגנון הריח.


כמו שכתבתי בחלק א', בחירת בושם מתחילה בעבודת הכנה בבית, הרבה לפני שפסעתם אל תוך חנות הבשמים.

היום נדבר על מספר פעולות שיכוונו אתכם אל הבושם המתאים - את כולן תוכלו לעשות בלי לקום מהכורסא.


אותו הניחוח עם טוויסט - Flankers

כבר דיברתי על כך שאם יש בושם שאתם אוהבים ומתחברים אליו אתם לא בהכרח זקוקים לבושם חדש.

אני לא אנסה לשכנע אתכם שוב להישאר עם אותו הבושם, אבל במידה ואכן יש בושם שאתם אוהבים, כדאי שתשימו לב לנקודה הבאה.



ישנם בשמים שההצלחה שלהם היתה מסחררת עד כדי כך שבית האופנה החליט למנף את ההצלחה באמצעות השקת "מהדורה חדשה" של הבושם, הניחוח של "המהדורה החדשה" יהיה דומה למקור אך יהיה שם איזשהו טוויסט - משחק עם הריכוז של הבושם או הוספת תווי ריח שהופכים את הבושם לעשיר ומעניין יותר.


לז'אנר הזה קוראים "פלאנקר" - Flankers.


קחו לדוגמא את הבושם האגדי Giorgio Armani - Acqua Di Gio - מדובר בבושם הנמכר ביותר בכל הזמנים, ובית האופנה מינף את ההצלחה האדירה והוציא מהדורות Flankers לבושם הזה, כמו את Acqua Di Gio - Absolu ועוד כמה וכמה.


אז אם יש בושם שאתם אוהבים, הריצו חיפוש זריז באינטרנט על שם הבושם ובידקו האם יצאו לבושם גרסאות Flankers, אם אכן כך - אתם ברי מזל, כי אלו הם הבשמים הראשונים שכדאי שתנסו.


צבעים מספרים

בעולם הבישום ישנו תפקיד משמעותי מאוד ל"פרזנטציה" - כלומר, לאופן ההצגה והעיצוב של קופסת האריזה ובקבוק הבושם עצמו.

גווני הבקבוק והאריזה כמו גם הצבע של נוזל הבושם מעידים פעמים רבות על סוג ואופי הניחוח, מדובר במוסכמה שהתקבלה בתחום הבישום ולכן מעצבי ויצרני הבשמים מקפידים על כך.


קחו את הבושם האהוב עליכם, והביטו על קופסת האריזה ועל הבקבוק ושימו לב לגוונים (-אם אתם מאלו שזורקים את קופסת האריזה פשוט חפשו את הבושם באינטרנט ומן הסתם תגיעו לתמונה), בנוסף - שימו לב גם לגוון של נוזל הבושם עצמו (-לעיתים לא ניתן להבחין בגוון של נוזל הבושם היות וצבע הבקבוק לא מאפשר לראות דרכו).


חשוב להדגיש, בושם לא בוחרים רק על פי גווני הבקבוק והאריזה, אבל מניסיוני גיליתי כי בהרבה מקרים זוהי אינדקציה טובה לכיוון הכללי של הניחוח, ולכן - בעולם שבו ההיצע הוא אדיר עד כדי כך שניתן ללכת לאיבוד בתוך ים של בשמים לא רלוונטיים, האינדקציה הזו יכולה לעזור.


הויקיפדיה של עולם הבישום - Fragrantica

אין חובב בשמים שלא מכיר או לפחות נתקל באתר Fragrantica, מדובר על מאגר בשמים עצום, אולי היחיד מסוגו ובגודלו (-נכון לרגע כתיבת הפוסט הוא מכיל מידע על מעל 82,000 בשמים), שם תוכלו למצוא מידע על כל בושם שאתם מכירים או רוצים להכיר.


יום אחד אולי אקדיש מאמר לסקירה מקיפה של האתר, אבל כעת נתמקד במספר חלקים שיכולים לסייע לנו משמעותית בתהליך בחירת הבושם.


חכמת ההמונים - ביקורות וחוות דעת

אחד הכלים המשמעותיים באתר Fragrantica הוא הביקורות וחוות הדעת, על מרבית הבשמים תוכלו למצוא לא מעט ביקורות וחוות דעת, כאשר ההמלצה שלי היא להסתכל על ביקורות וחוות דעת דווקא על בושם שאתם כבר מכירים, ולמה? רוב כותבי הביקורות וחוות הדעת (-שאגב, הם לא בהכרח מומחים, אלא אנשים רגילים מן השורה - וזה מצויין) מזכירים בתוך הביקורות וחוות הדעת שמות של בשמים שדומים לריח של הבושם המדובר - וזה בדיוק מה שאנחנו מחפשים.


לאחר שקראתם את חוות הדעת על הבושם שאתם אוהבים, תוכלו גם להסתכל בחוות דעת על בשמים פוטנציאלים שנראים לכם מתאימים ולבדוק האם בחוות הדעת מוזכר כי הבושם הפוטנציאלי דומה בריח שלו לבושם שאתם אוהבים. גם אם הבושם שאתם אוהבים לא יוזכר במפורש בחוות הדעת על הבושם הפוטנציאלי, עדיין תוכלו להבין את "הכיוון הכללי" של הבושם.


חשוב לומר, כדאי לקרוא את כל או לפחות את רוב הביקורות וחוות הדעת, ולא להסתמך על מעט חוות דעת. ולמה?

כי חוות דעת על ריח של בושם היא מטבע הדברים סובייקטיבית, כלומר - לבן אדם אחד יכול בושם מסויים להריח א' ולבן אדם אחר להריח ב', וכתוצאה מכך לכל אחד מהם תהיה חוות דעת שונה לחלוטין על אותו הבושם.


הכח של חכמת ההמונים נעוץ בכך שאם נקרא מספיק חוות דעת נצליח "לסנן" החוצה ביקורות שאינן רלוונטיות או שהן "דעות יחיד" שנובעות מטעם ספציפי של בן אדם ספציפי ולא מייצגות באמת את הדעה הרווחת לגבי ניחוח הבושם.

שטח אפור לפניכם

אין ספק ש Fragrantica הוא מקור מידע עצום ומדהים על עולם הבישום, אבל חשוב לדעת כי באתר ישנם גם פיצ'רים שמניסיוני כדאי לקחת אותם בעירבון מוגבל כיוון שהם נכנסים ל"שטח אפור" - כמו שאסביר מיד.


אדגיש, האמור להלן (-כמו גם כל הנכתב באתר) משקף את דעתי האישית בלבד, ולא בא לפסול או לתת גושפנקא לכל כלי באשר הוא.


פירמידת התווים

בכל דף בושם באתר Fragrantica קיימת "פירמידת התווים", מדובר על ניסיון לתאר את ריח הבושם באמצעות השוואה למיני צמחים, חומרים, פירות וירקות שמוכרים מהסביבה הטבעית שלנו.

יש לא מעט מומחי בישום שעושים שימוש נרחב בפירמידת התווים ונעזרים בה כדי לתאר את ריח הבושם, וכבודם במקומם מונח.


לעניות דעתי ומנסיוני, כדאי להיזהר מלהסיק מסקנות לגבי ריח הבושם על בסיס פירמידת התווים בלבד, היות ובמקרים רבים (-לפחות לפי חוש הריח שלי) ריח הבושם היה רחוק מלהזכיר את החומרים המתוארים בפירמידה והוביל אותי לבחירות שאינן מתאימות.


בשמים דומים

כלי נוסף שקיים באתר Fragrantica הוא "הבושם הזה מזכיר לי..." וכן "משתמשים שאהבו את הבושם הזה אהבו גם את...". מדובר בכלים שמאפשרים למשתמשי האתר לציין איזה בושם מזכיר להם הבושם שמופיע בעמוד הנוכחי.

לכאורה זה בדיוק מה שאנחנו צריכים - השוואה מדוייקת של ריח הבושם האהוב עלינו לבשמים אחרים...


העניין הוא שגם כאן מניסיוני - זה לא תמיד עובד כמצופה.

ולכן גם כאן, אני ממליץ לקחת את ההשוואות לבשמים אחרים בעירבון מוגבל.

 

אם עקבתם אחרי הצעדים בפוסט וביצעתם אותם, אתם בוודאי כבר הרבה יותר חכמים וממוקדים לכיוון מסויים, ותוכלו לעבור לשלב הבא במסע למציאת הבושם המושלם.


בחלק ג' של המדריך, נדבר על ההכנות ליציאה לחנות הבשמים.

 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

Classic Fragrances Israel

במה ישראלית לבישום קלאסי

סקירות, חוות דעת, טיפים ועצות על בשמים קלאסיים

©2023 by Classic Fragrances Israel. Proudly created with Wix.com

bottom of page